Paolo Uccello (1397-1475)
Yapıtları
geç gotik üslupla erken Rönesans arasında köprü oluşturan Floransalı ressam.
Titiz ve incelikli perspektif çalışmalarıyla tanınır.
On
yaşındayken, o sırada Floransa Vaftiz hanesi’nin ünlü tunç kapılan üzerinde
çalışan heykelci Lorenzo Ghiberti’nin atölyesinde çıraklık yapıyordu. 1414’te
Aziz Luka Loncası’na, ertesi yıl da ressamların bağlı olduğu Hekim ve Eczacılar
Loncası’na girdi. Bu yıllarda artık bağımsız bir ressam olduğu düşünülürse de o
dönemden günümüze ulaşmış yapıtı yoktur. Bilinen en eski tarihli yapıtları Sta.
Maria Novella Kilisesi’nin Chiostro Verde diye tanınan arkadli avlusundaki
yaratılış konulu freskleridir. Geç gotik üsluptaki bu fresklerde zarif çizgisel
biçimler ve stilize manzara öğeleri öne çıkar.
1425-31
arasında Uccello mozaik ustası olarak Venedik’te çalıştı. (Buradaki
çalışmalarından da hiçbiri günümüze ulaşmamıştır.) Daha sonra San Miniato al
Monte Kilisesi’nin arkadlı avlusundaki freskleri yapmak üzere yeniden
Floransa’ya döndü. Figürlerinin ele alınışı bakımından Sta. Maria Novella
Kilisesi’ndekilerle büyük benzerlikler taşıyan bu fresklerde Venedik’te
bulunduğu yıllarda Floransa’da ortaya çıkan yeni perspektif şemalarını
kullandı, figürleri ise Donatello ile Nanni di Banco’nun en son heykellerini
anımsatacak gibi, yalın ve anıtsal bir biçimde işledi.
Uccello
1436’da Floransa Katedrali için, 14. yüzyıl sonunda Floransa birliklerine
komuta etmiş olan İngiliz paralı asker Sir John Hawkwood’u at üstünde gösteren
tek renk fr büyük bir fresk yaptı. Bu yapıtında tek kaçış noktalı perspektif
uygulayarak, heykeli andıran biçimler kullanarak ve figürde de netim altında
tutulan bir güç etkisi yarata rak erken Rönesans üslubunu özümsemeye yöneldi.
1447’de
kısa bir süre Padova’da kaldıktan sonra yeniden Sta. Maria Novella’ya dönerek
Chiostro Verde’de Tufan’ı ve suların çekilmesini betimleyen freski yaptı. Bu
yapıtında, Donatello’nun aynı sıralarda Padova’da gerçekleştirdiği
kabartmalardan etkilendiği açıkça belli olan bir biçimde, iki ayrı sahneyi
abartılı bir perspektifle birleştirdi.
“Tufan” geç gotik
üslubun bezemesel tarzıyla erken Rönesans’ın görkemli üslubunu birleştirmede
dönemin bütün ressamlarının karşılaştığı güçlükleri ortaya koyar. Uccello’nun
en ünlü yapıtı San Romano bozgununu konu alan üç panosudur (Louvre Müzesi,
Paris; Ulusal Galeri, Londra; Uffizi Galerisi, Floransa)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder