1385-1390 arası
Maastricht-1441 Bruges, Hollandalı ressam.
1422-1424 yılları arasında Hollanda kontlarının
himayesinde ressamlık yaptı. 1425'te, saray ressamı olarak Güney Hollanda'daki
kimi toprakların egemenliğini elinde bulunduran Burgond dükü Philip'in
himayesine girdi. Van Eyck'in, iki kez "gizli" diplomatik görevlerle
İspanya ve Portekiz'e gönderildiği de bilinmektedir. 1430'da Bruges'e yerleşti
ve burada, ölümüne dek çalıştığı bir atölye kurdu. Jan Van Eyck'in adı,
yağlıboyanın keşfedilmesiyle birlikte anılır.
Kimi sanat tarihçileri, Jan Van Eyck'in yapıtları olarak
değerlendirilen birçok resmin, aslında erkek kardeşi Hubert Van Eyck'e ait
olduğunu öne sürdüler. St. Bavon Katedrali'ndeki (Belçika) mihrabı süsleyen
resmin çerçevesinde, resme Hubert'in başladığına ve Jan'ın tamamladığına dair
bir not vardır. Yağlıboya resme getirdiği yeniliklerin yanı sıra, Orta Çağ
geleneklerinin belirlediği sanattan da kopan Van Eyck, gerçekçi bir üslûp
geliştirdi. Küçük fırça darbeleri kullanarak, doğal dekorlar içindeki nesneleri
tüm ayrıntıları ve dokusal özellikleriyle yansıttı.
Bu açıdan, yapıtları 17. yüzyıl gerçekçi ev içi
resimlerinin öncüsü sayılabilir. İlk bakışta din dışı dünyayı yansıtıyormuş
gibi gözüken resimlerinde, gizlenmiş bir dinî simgecilik de göze çarpar. Jan
Van Eyck'in ilk resimleri daha küçük boyutluydu ve minyatürleri andırıyordu. Bu
resimlerde,dekor olarak genellikle kilise içleri seçiliyor, nesneler küçük
boyutta yansıtılıyordu. Daha sonraki yapıtlarındaysa, eskiye oranla daha büyük figürler
seçen Van Eyck, bu figürleri daha ufak boyutlu dekorların içine oturttu.
Başlıca
tabloları: "Arnolfini Çifti", "Çeşme Başında Meryem",
"İsa'nın Göğe Çıkışı", "Aziz Barbara", "Şansölye
Rolin'in Meryem'i"
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder