Aynadaki
Venüs (ayrıca Venüs'ün
Süslenmesi, Venüs ve aşk tanrısı, Rokeby
Venüsü veya İspanyolca: La Venus del espejo olarak
bilinir), İspanyol Altın Çağı'nın önde gelen ressamlarından Diego Velázquez'in (1599–1660) yaptığı tablo.
Eser Londra'daki National
Gallery'de sergilenmektedir. Velázquez bu tabloyu 1647 ile 1651 yılları arasında
tamamladı.
Ressam,
bu çalışmasında tanrıça Venüs'ü erotik bir pozda
betimledi. Resimde, Venüs yatağa uzanmış, Roma mitolojisi'nde fiziksel aşkın tanrısı
olan oğlu Cupido'nun
tuttuğu aynada kendini izlemektedir. Velázquez bu tabloyu 1647 ile 1651 yılları
arasında büyük olasılıkla İtalya'yı ziyareti sırasında yaptı.
Antik
sanattan baroğa kadar pek çok çalışma Velázquez'in
ilham kaynağı olarak gösterildi. Özellikle İtalyan ressamlar Giorgione'nin Uyuyan Venüs'ü(1510) ve Titian'ın Urbino Venüsü (1538)
önemli örneklerdir. Bu tabloda, Velázquez Venüs'ün çok bilinen iki pozunu
birleştirdi: bir koltuk ya da yatak üzerinde uzanma ve aynadaki yansımasını
izleme. Ressamın, aynayı merkeze yerleştirmesi ve Venüs'ü resmi izleyene
arkasını dönmüş olarak çizmesi resim sanatı açısından o güne kadar görülmemiş
farklılıklardı.
Aynadaki Venüs Velázquez'in
çizdiği çıplak kadın tabloları arasından bugüne kadar kalabilmiş
ve korunabilmiş tek eseridir. İspanyol Engizisyonuüyelerinin
baskısı sebebiyle on yedinci yüzyıl İspanyol sanatında bu tür çalışmalara çok
sık rastlanmıyordu. Bu yüzden saray eşrafı yabancı ressamların çizdiği nü tabloları satın alıp evlerine asıyorlardı. Buna
rağmen, Aynadaki Venüs 1813 yılına kadar İspanya'da kaldı. 1813'te ise İngiltere'ninYorkshire kentindeki Rokeby Park'ta
sergilenmek üzere o ülkeye gönderildi. 1906 yılında National
Gallery adına Ulusal Sanat Koleksiyonları Vakfı'nca satın
alındı. 1914 yılında kadınların oy hakkının savunan Mary Richardson tarafından saldırıya
uğradı ve büyük zarar gördü. Kısa bir süre içinde restore edilen eser tekrar
sergilenmeye başladı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder